I love Palestine

I love Palestine

Tuesday 3 August 2021

Tak Nak Kongsi

  

Credit to pinterest

Seekor kucing betina putih tengah lepak2 di tengah jalan raya milik kerajaan Malaysia.  Tiba2 dari belakang kelibatnya disimbah air. Terkejut meow. Saya pun terkejut. Eh kedekut betul, kucing tengah duduk di jalan raya gigih simbah dengan air! Gigih betul nak cari gayung, air dan kemudian menggunakan tenaga aim untuk simbah kucing tu. Kena tepat la pula. Kucing tu jauh lagi dari rumah beliau 3@4 meter jauh. Apa logiknya disimbah kucing tersebut? 

🐱Alergik, jauh kucing tu dari awak. 

🐱bergaduh, kucing tu aman2 je tengah lepak. 

🐱kencing, dia betina dan dia di luar rumah. Bukan dalam rumah awak. 

🐱mungkin dia x nak kucing berak di kawasan rumahnya walaupun jelas kucing hanya lepak. Semuanya jalan tar dan bersimen, biasanya kuicng x berak. But who knows. 


X tahu kucing siapa. Tp yg pasti jalan tersebut Milik Kerajaan Malaysia. Klu x nak kongsi pagar semunya supaya mereka x boleh lalu.


Sebelum ni saya x kisah orang hina2 haiwan. Biarlah kata2 x menyakiti mereka. Jerkah haiwan pun x apa. Baling benda x apa, kejar dengan penyapu x apa, simbah air sejuk x apa. Menghalau haiwan dari kawasan milik awak x apa.  Haiwan kan, binatang. X apa x layan dengan baik asalkan jangan disiksa fizikal mereka. Tp harini lihat kucing nak duduk atas jalan raya pun disimbah, kedekutnya lah hai manusia dengan sesama makhluk. Bagai  dunia kita yang punya. Ingatlah salah satu ibadah adalah berbuat baik pada haiwan. Erm... x payah la baik dengan kucing tu, cuma jangan kedekut sangat.  Jalan raya pun kucing x boleh  lepak. 


Sempat pula saya  bersuara "mak ada orang siram kuicng", x lah kuat tapi rasanya dia dengar. Entah apalah yang saya fikirkan, first time sibuk hal kucing orang. Sebolehnya saya nak low profile tanpa dikenali.  Tp geram. Saya harap dia fikir lah dua kali lepasni. 


Maaf saya bersangka buruk. Tp ambil pengajaran. Jelik sangat situasi ni. Baru kucing kena simbah, kalau kena siksa macam mana la saya nak hadap. Syukur x pernah nampak. Semoga dijauhkan💢


Saya pernah berjiran dengan majoroti non muslim. Alhamdulillah mereka sangat menyantuni haiwan. Walaupun cukup2 makan tapi mereka simpankan sisa makanan untuk anjing. 1 quaters jaga anjing2 walaupun bukan milik mereka. Paling best bila saya bawa balik 10 ekor ayam bulat sisa dari makmal. Saya rebus dan beri anjing2 tersebut. Punya lah mereka happy. Haha.. rindu betul. Jiran2 juga yang selalu tolong saya jika kuicng saya naik atap. Terima kasih jiran. Btw sy minta izin bos bawa balik ayam tersebut dan dibenarkan. Terima kasih Mr Chia.


Lepastu ingat juga ada seekor kucing siam. Yang sengaja dikurung di dalam reban. Untuk jaga tikus katanya. X apahlah, dia bukan disiksa. Tp diberi kerja. 😁 kucing siam ni diminati ramai, asalkan orang tengok je nak adopt. Mata biru dan bulu unik kan. 🐺 tapi astgahfirullah..... dia lah kucing paling x pamdai saya pernah jumpa. Patutlah dia x pernah masuk rumah saya rupanya dia x tahu cara masuk dan x tahu di dalam ada makanan. Ingatkan sombong. Sedangkan kucing2 lain di perumahan tu semua singgah makan di rumah saya. Paling lucu bila dia ikut kawannya dan tunggu di luar lubang, dia hairan ke mana kawannya menghilang? Mundar mandir dia depan lubang/tingkap. Sy keluarkan hitam dari pintu depan supaya hitam boleh masuk dari tingkap belakang dan tunjukkan si siam cara masuk. Ya Allah.... hampir 10 kali saya gunakan hitam untuk ajar si siam tu, x faham2 juga. Akhirnya saya keluar sendiri dan tunjukkan dia jalan masuk. "BUANG KARAN AKU JE!" Kata hitam yang kepenatan. Ada juga kucing slow learner ya. 


Si siam dan hitam 


Ingat nak tulis pendek, last2 semua terkeluar dan x tersusun. Hihi. Maaf sekali lagi andai ada yg terasa, bukan hendak memburukkan orang, cuma kita kongsi la jalan raya yg luas tu disamping bersyukur atas nikmat tempat tinggal yang Allah kurniakan. Mungkin ada yang saya terlepas pandang sebab mengapa kucing tersebut disimbah sy x jumpa alasan baik. Btw saya pun kejar kuicng dengan penyapu jika ada yg menceroboh masuk rumah dan cari gaduh. Sebagai penutup ambil mana yang baik dari penulisan ni. ☺




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...